Francisca Jimenez. ✷

Historia del fin de la guerra - History of the end of the world  (2016-2018)















































✸✸eng
The word (end) in parentheses, represents the urgent and final transition of the current political and social context of Colombia in the pursuit of peace with the guerrila (FARC).
This exhibition arises from the suspicion of change and “end”.  Francisca Jiménez work questions and resignifying the interstice that precedes the peace agreement, privileging and evidencing narratives from the subjective experience of the national conflict. Based on her personal experience as the daughter of a former soldier, the artist creates an archaeology in which different voices, views and experiences of the conflict converge.
The question that guides this project seems to be: How to represent this -interstitial- end of the war?This work questions the power of the documentary image by blurring the boundary between reality and fiction by formulating a system for dissimilar narratives.  This system also question the methods and strategies of the conflict representation inscribed in the territory, in the landscape and in the collective and personal imaginaries which are activated in Francy Jiménez’s work as narrative resources and vectors of memory.
This symbolic investigation, based on the sensation of suspense and hope of the current context, seeks to highlight and rescue the human side inherent in the conflict as the only component that does not accept parentheses.
Ana María Cifuentes Ruiz / Curadora / Centro Memoria, Paz y Reconciliación.
















































✸✸esp
La palabra (fin) en paréntesis, traduce la condición de transición del contexto actual de Colomben relación con el devenir de los acuerdos de paz pactados con las FARC.
Esta exposición surge de esta sospecha de cambio y “fin”. De esta manera,  en la obra de Francisca Jiménez se cuestiona y resignifica el intersticio que antecede el post acuerdo de paz privilegiando y evidenciando narrativas desde la experiencia subjetiva del conflicto. A partir de su propia experiencia como hija de un ex-militar, la artista realiza un trabajo de arqueología de la memoria en la cual convergen distintas voces, miradas y vivencias del conflicto.
La pregunta que guía este proyecto parecería ser: ¿cómo representar ese fin -intersticial- de la guerra?. Las obras reunidas cuestionan el poder de la imagen documental diluyendo la frontera entre la realidad y la ficción agenciando narrativas disimiles.  También cuestionan los métodos y estrategias de la representación del conflicto inscrito en el territorio, en el paisaje, en los imaginarios colectivos y personales, y que son activados en la obra de Francisca Jiménez como  rursos narrativos y vectores de memoria.
Esta indagación simbólica a partir de la sensación de suspenso y esperanza del contexto actual, busca resaltar y rescatar el lado humano inherente al conflicto, desde los cotidiano, afectivo, como único componente que no acepta paréntesis.
Ana María Cifuentes Ruiz / Curadora / Centro Memoria, Paz y Reconciliación.